Care-i pretul?


Cat te costa sa-ti reiei viata? Dar sa o mentii pe aceeasi linie de plutire de pana acum? Cat te costa sa-ti schimbi adresa din buletin si numele pentru o (impresie de) viata mai buna?

Oamenii au de facut alegeri la fiecare pas; au de luat decizii in fiecare zi, in fiecare moment. Constient, dar mai mult inconstient, facem ceea ce ne dorim, sau ceea ce doresc ceilalti sa facem. Cand putem trasa granita intre binele nostru, cel pe care il vrem, si binele pe care l-ar vrea ceilalti pentru noi? Putem fi atat de maturi emotional incat sa decidem singuri ce e bine pentru noi, fara a atenta la integritatea celorlate persoane? Sau suntem facuti pentru a „calca pe cadavre” cateodata? Ca daca nu calcam noi peste altii, atunci ii vom lasa pe altii sa calce peste noi. Nu-i asa?

Problemele, de fapt situatiile, pe care ni le creem singuri sunt alegerile noastre de a ne lasa condusi/ inspirati/ sfatuiti/ orientati de altii sau de propriile noastre persoane, de propriile ego-uri sau fantezii. Ma tot intreb, in ceea ce ma priveste, care-i pretul pe care trebuie sa-l platesc. Care dintre preturi este, de fapt, „cel mai” corect? Cum stiu ca nu sunt trasa pe sfoara? Cat costa sa raman in tara asta si sa incerc sa-mi fac viitorul asa cum il doresc, sa raman alaturi de mama si de bunici, alaturi de prieteni si cunostinte, alaturi de trecut, dar cel mai important, de prezent? Cat costa sa-mi iau jucariile si sa plec intr-o tara straina, sa traiesc alaturi de tata si de cunoscutii si prietenii de acolo, dar cel mai important, alaturi de un presupus viitor mai stralucit? Ce costa mai mult, daca pun in balanta ce am si ce as putea sa am aici si acolo? Cat ma costa sa fac balanta intre toate astea si cat ma costa sa-mi presupun viitorul? Daca as stii care-i pretul pentru fiecare alegere sau decizie, atunci as ramane cu o singura problema: care dintre cele doua preturi pe care trebuie sa le platesc e cel convenabil pentru mine? Cel mai ridicat sau cel mai scazut? Platesc oare intr-adevar mai putin daca pretul e mai mic? Sau conteaza, ca in cazul hainelor „de firma”, calitatea pentru care platesc mai mult?

Cine imi poate raspunde la aceste intrebari in afara de mine? Decizia am luat-o deja, in ciuda, sau spre satifactia anumitor persoane si influente exterioare mie. Dar, ca in orice joc, exista si un contra-joc. Pot oricand sa iau o alta decizie, care sa o anuleze, sau macar sa o inlocuiasca partial pe cea deja luata. Dar sunt oare pregatita sa platesc un pret nou, cand pot sa raman la pretul cu care deja m-am obisnuit? I love you, but I love me more.

5 comentarii (+add yours?)

  1. Adrian
    Ian 10, 2010 @ 23:48:38

    Interesanta perspectiva ta. Sunt convins ca sunt destui aceia care considera ca deciziile pe care le luam au mai devreme sau mai tarziu un pret.
    Eu cred ca nu este un pret pe care il platim, ci mai degraba un venit pe care il acumulam. Si in functie de deciziile noastre el este mai mare sau mai mic. Este posibil sa fiu eu un optimist incurabil si sa vad doar aspectele pozitive ale fiecarei decizii luate pe parcusul vietii…

  2. Alexandra
    Ian 11, 2010 @ 13:53:47

    Sincer eu cred ca viata e in asa fel facuta incat sa te „ajute” atunci cand iei o decizie. Unii o numesc „soarta”. Daca gandesti optimist, sigur decizia cea mai buna va fi prima care iti va bate la usa.

  3. Alexandra
    Ian 11, 2010 @ 14:02:33

    Imi place cum mi-ati aratat voi „reversul” medaliei. Si eu sunt optimista, ma stiti, mai am doar momente de „slabiciune”😛
    Cu siguranta ca pana acum am luat cele mai bune decizii ( pentru mine, din perspectiva mea), si cred ca si de acum incolo nu pot decat sa aleg cel putin la fel de bine. Nu de alta, dar sunt convinsa ca lucrurile bune de-abia asteapta sa le descopar!😀

  4. Ionut
    Ian 11, 2010 @ 17:14:41

    Foarte frumos articol! In spatele lui se ascunde o decizie recenta, importanta. Adevarul e ca luam decizi zilnic, mai des decizii nu foarte importante, si mai rare cele foarte importante.
    Ceea ce mie mi-a demonstrat pana acum viata, este ca e rotunda (ca o roata), si ca indiferent cat de lipsita de insemnatate pare o decizie, in general, lucrurile ti se intorc, fie ca sunt bune sau rele.
    Dar mai important decat toate este sa iei deciziile, si sa nu te feresti de asumarea responsabilitatii😉

  5. traianpop
    Ian 22, 2010 @ 01:13:25

    Iarasi m ai pus pe ganduri. Omul este liber sa faca orice pe lumea asta, dar fiecare lucru are un pret. Fiecare fapta buna necesita un sacrificiu si fiecare pas stramb o pedeapsa. Chiar daca ne tinem tari, indiferenti si inpenetrabili avem cu totii momente de slabiciune, de dezarmare si atunci platim pretul, pasul stramb si poate si fapta buna. Sincer am momente cand ma uit neputincios in sus…
    Frumos articol…esti mai tare decat mine, eu rad si ma amenint cu autodistrugerea cand dau de greu, nu e suicid in nici un caz, e o incapatanare fanatica de a rezolva o problema in felul meu, chiar daca ma poate duce pana la moarte

Lasă un răspuns

